Sådan kommer du den bevidste forbruger i møde med CSR
Nutidens forbrugere baserer deres købsbeslutninger på meget andet end pris.
Faktisk er 90 procent af verdens forbrugere tilbøjelige til at skifte til et brand, de forbinder med en god sag, skriver Zendesk i en pressemeddelelse.
Et godt image kan altså gøre en stor forskel for en virksomheds salg og succes.
CSR-chef Tiffany Apczynski fra Zendesk forklarer her, hvorfor virksomheder med en etisk holdning og forretningsmoral klarer sig bedre end andre og giver tre gode råd til, hvordan du som virksomhed kan appellere til den bevidste forbruger.
1) Skab tillid – for dine kunders skyld
I denne tidsalder med Twitter, Facebook og Google er forbrugere klogere, og de forventer en mere menneskelig, gennemsigtig, troværdig og autentisk oplevelse med brands.
CSR er et ideelt sted at starte, når der skal skabes tillid. Din virksomhed kan have de bedste produkter i verden, men hvis du ikke kan opbygge tillid hos dine kunder, så bliver det lynhurtigt irrelevant.
Tænk på Nike og Apple, som begge blev nødt til at gentænke deres forsyningskæde for at genskabe tilliden, da forbrugerne fandt ud af, at deres elskede produkter blev skabt på bekostning af både mennesker og miljø.
2) Skab empati – for dine medarbejderes skyld
Det er ikke kun antallet af bevidste forbruger, der stiger. Vi ser også en stigning af bevidste medarbejdere.
"Så husk på at det er vigtigt, at identificere CSR-aktiviteter, som fungerer for medarbejderne også. For eksempel har vi hos Zendesk fundet ud af, at dét at finde muligheder for at kunne lave frivilligt arbejde tæt på vores kontor er en vigtigt del af at opretholde vores filantropiske side," siger Tiffany Apczynski.
3) Skab ansvarlighed - og tænk langsigtet
Find en aktivitet I kan bruge til at bygge langtidsholdbare relationer til kunderne med og brug jeres medarbejdere, produkter eller services til at fylde de huller, som non-profit organisationer måske kæmper med selv at fylde.
Eksempelvis har Zendesk lanceret den mobile portal Copenhelp, som hjælper med at forbinde hjemløse fra København med information om vigtige ressourcer, såsom hvor man kan finde mad og husly.